Strategi

"It's ugly but it gets you there!"

Vi vet at strategien bare er veien til målet. Derfor er vi også inderlig klar over at våre kunder ikke ønsker seg digitale strategier, men økt synlighet i Google og andre søkemotorer. Vi vet at du ikke går rundt og drømmer om å få deg en ny merkevarestrategi, men vil at bedriften din skal bli lagt merke til og likt. Og vi vet selvfølgelig at det ikke er en markedsføringsstrategi du er ute etter. Det er flere leads, kunder og fans du vil ha! Men uansett, strategijobben må gjøres! Enten det bare er i form av en liten, knapt merkbar, prosess eller budsjettet tillater at vi går grundigere til verks. For som det så glimrende ble sagt i den legendariske VW Boble-annonsen på 60-tallet: "It's ugly, but it gets you there!" .

En strategiprosess som passer din bedrift

Ideelt sette burde en strategiprosess alltid gjøres grundig og etter boka. Men i virkeligheten er det sånn at små, mellomstore og store bedrifter har små, mellomstore og store budsjetter. Felles for alle er at de ønsker makismal forutsigbarhet. Derfor designer vi en prosess til fast pris som passer til dine ambisjoner, forventninger og budsjett.

Kontakt Tommy for mer informasjon:

Tommy Holt
Byråleder, rådgiver og tekstforfatter

tommy@zizu.no
922 84 410

Ønsker du bistand til å utvikle:

Merkevarestrategi

En merkevarestrategi handler om å identifisere en posisjonering og identitet som kan skape ikke-kopierbare fortrinn, et godt grunnlag for historiefortelling og vekst for din bedrift. For at strategien skal fungere, må både ansatte og kunder kjenne seg igjen i strategien. Det betyr at den må gjenspeile bedriftens kultur, verdier og personlighet.

En merkevareprosess vil som oftest bestå av 3 faser:

1. INNSIKT Her kartlegger vi virksomhetens kjernevirksomhet og produkter, målgrupper og kundeadferd. Med begrensede budsjetter, kan innsiktsfasen gjennomføres som en helt enkel skrivebordsanalyse som vil kunne gi verdifull, men kanskje noe begrenset innsikt. Der budsjettene gir rom for en  mer omfattende prosess, kan vi skaffe mer detaljert og nøyaktig innsikt gjennom f.eks. dybdeintervjuer, fokusgrupper eller spørreundersøkelser i viktige målgrupper eksternt og internt i bedriften. Målet er å identifisere de viktigste driverne og barrierene i kategorien samt å danne oss et bilde av hvordan målgruppene  oppfatter akkurat vår bedrift.

2. WORKSHOP Her bør (helst alle) nøkkelpersoner og stakeholdere i virksomheten delta. Målet er å identifisere, tydeliggjøre og bli enige om hva som er bedriftens misjon, visjon og grunnleggende kjerneverdier. Når vi fasiliterer slike prosesser, bruker vi metoder og teknikker som tillater alle deltakere å komme til orde og føle at de har en reell påvirkning i prosessen. Derfor forsøker vi bl.a. alltid, hvis det er nok deltakere, å jobbe med problemstillingene mest mulig i grupper.

3. OPPSUMMERING Basert på alle innspill fra workshop’en utarbeider vi et forslag til posisjonering og identitet – altså selve merkevarestrategien – som presenteres for en styringsgruppe eller alle deltakere for diskusjon, innspill og justeringer inntil vi sitter igjen med et endelig godkjent strategidokument.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.